הקדמה
שינויים מתרחשים סביבנו כל הזמן. שינויים בתחום החברתי- קהילתי, בנוף הטבעי, בבינוי ופיתוח, בניצול משאבים, מקורות המים, איכות האוויר ועוד. מה גורם לשינויים? מי גורם לשינויים? מדוע, מהן הסיבות לשינויים אלו? האם כל השינויים תורמים לרווחת בני האדם ולשיפור הסביבה, או אולי להפך? אחת הדרכים המקובלות להניע שינויים שיתרמו לחברה ולסביבה היא פעילות של קמפיין חברתי.
בפעילות “מהו קמפיין חברתי?” יחשפו התלמידים למגוון קמפיינים חברתיים הממוקדים בניסיונות ליצור שינויים לטובה במגוון תחומים. הם יכירו קמפיינים חברתיים אשר ממוקדים בשיפור עבור החברה והסביבה, ומנגד קמפיינים הבולטים בהתנגדות לשינויים המתרחשים ובחשיבה על פתרונות חלופיים לשינוי.
מטרות:
- התלמידים יכירו מגוון של קמפיינים חברתיים.
- התלמידים יזהו את המסרים הישירים והסמויים המועברים בקמפיין.
- התלמידים יתנסו בפיתוח תכנים לקמפיין חברתי, המותאמים לרשתות חברתיות שונות.
שימו לב:
- פעילות מיועדת ל- 3 שיעורים של 45 דקות כל אחד.
ניתן לקיים את הפעילות כשיעורים בודדים או שני שיעורים:- שיעור ראשון שיעור כפול (90 דקות)
- ושיעור שני בודד (45 דקות).
- לפני השיעור יש לפתוח מרחב ב-Answer Garden לפי ההנחיות בנספח 2.
להכין מראש:
- מחשב מחובר למקרן ולרשת האינטרנט וקובץ המצגת.
- מרחב Answer Garden לפי ההנחיות בנספח 2.
- לכל קבוצה: דף פעילות “מתחברים לקמפיין חברתי” (נספח 3).
- לכיתה: דף הגרלת משחק (נספח 5), לחתוך לפתקים, לקפל ולשים בקופסה לצורך הגרלה.
לכל זוג: דף פעילות זיהוי לוגואים (נספח 6)
מאפייני השיעור
משך זמן
135 דק’
גיל
ז’ – י’
התאמה לתחומי דעת
כישורי חיים
ידע מוקדם
לא נדרש
מושגים מרכזיים
קמפיין חברתי, רשתות חברתיות מקוונות, מסרים גלויים וסמויים
מיומנויות נלמדות
חשיבה ביקורתית, האזנה לדברי אחרים, השתתפות בשיחה ובדיון, יצירת תוכן פרסומי
מהלך הפעילות
בפעילות זו נכיר שני קמפיינים. ננסה להבין אילו מסרים מועברים בכל אחד מהקמפיינים ובאיזה אופן מועברים מסרים אלו.
- מטלת צפייה: לפני הצפייה בסרטונים מציגים את שתי השאלות מהמצגת:
- איזה מסר מנסה כל סרטון להעביר לצופה?
- מהם הרגשות שמעורר בנו כל סרטון?
התלמידים יחפשו את התשובות לשאלות אלו בעת הצפייה בסרטונים.
- צפייה בסרטון 1 מהקישור (דקה וחצי):
שימו לב: ניתן להגדיר לסרטון כתוביות בעברית.
(תוכלו למצוא את הסרטון גם בחיפוש בגוגל של הביטוי “You Can’t Stop Us | Nike” )
- צפייה בסרטון 2 מהקישור (דקה ורבע):
(תוכלו למצוא את הסרטון גם בחיפוש בגוגל של הביטוי “קמפיין דיגיטלי נגד לחץ חברתי – BOLD” )
שאלות לדיון בכיתה בסיום הצפייה:
(ראו בנספח 1 תשובות לשאלות עבור מד”צ/מורה):
- מהם הרגשות שעורר בנו כל סרטון?
- איזה מסר מנסה כל סרטון להעביר לצופה?
- מהי המטרה של הסרטון?
- באיזה טקטיקות פרסום והצגת מסרים גלויים וסמויים נעשה שימוש בסרטונים?
טקטיקת פרסום היא כל אמצעי בו נעשה שימוש כדי לקדם את מטרת הקמפיין. יכול לכלול שימוש בכל החושים או השפעה על התודעה כדי לפתח עמדות חיוביות כלפי המוצר או השירות ולעודד את הקהל להשתמש בהם, ליצור בידול שלהם ממתחרים ולתת עליהם מידע.
מסר סמוי הוא מסר מוסווה המשולב בתוך התכנים התקשורתיים. המסר הסמוי עלול להצביע על כוונת הסתרה והטעיה ועל טשטוש הגבולות שבין תוכן לפרסומת. הפעלת חשיבה ביקורתית מאפשרת לנו לזהות מסר סמוי.
בשלב זה ננסה להבין מהו קמפיין, מה מייחד קמפיין חברתי ומה ההבדל בין קמפיין חברתי לקמפיין מסחרי.
- קמפיין הוא מסע פרסום של רעיון או נושא, המשלב תקשורת שיווקית ופעילויות נוספות.
לכל קמפיין יש מטרות, פעולות שיוזמי הקמפיין רוצים שתתרחש.
המסרים בקמפיין הם הדברים הנאמרים ומועברים בקמפיין, כדי להשיג את המטרות. המסרים יכולים להיות מועברים באופן גלוי ובאופן סמוי.
נדגיש שלקמפיין מוצלח מוצמד “סיפור” אשר יכול לעורר מגוון של רגשות: הזדהות, אמפתיה, כעס, רצון לפעול ועוד.
קמפיין חברתי או קמפיין מסחרי?
- במליאה, התלמידים יזכירו דוגמאות לקמפיין מסחרי (המייצג חברה ומטרתו למכור מוצרים או שירותים) ודוגמאות לקמפיין חברתי המוכר להם.
[דוגמאות אפשריות לקמפיין חברתי הן: הפסקת העישון, נסיעה עם חגורת בטיחות, לא לנהוג בשכרות, מיחזור, שמירה על ניקיון וכו’] - צפינו בשני סרטונים:
האם ניתן לדעת מי עומד מאחורי כל קמפיין? האם זה חשוב ומדוע?
נדגיש כי סרטון 1 אמנם מעודד פעילות גופנית, אולם הוא מופץ על ידי חברה מסחרית ולכן סביר שיש בו כוונת רווח ומסרים פרסומיים סמויים.
- נסכם את המאפיינים של קמפיין חברתי:
- היעד המרכזי של קמפיין חברתי הוא תרומה לקהילה ולסביבה.
- התכנים של קמפיין חברתי ממוקדים במטרות חינוכיות, ערכיות והתנהגותיות.
- מאחורי קמפיין חברתי עומד לרוב גוף ציבורי שאינו מסחרי והפעילות מתקיימת לרוב ללא מטרת רווח כלכלי.
- הפעילות של קמפיין חברתי יכולה לכלול הצגת מידע חיוני לציבור, סיוע בשירותים חברתיים, פעילות מול מוסדות ציבור ועוד.
נדגיש כי קמפיין חברתי נוצר במקרים רבים מתוך אקטיביזם חברתי: מעורבות אקטיבית בפעילות חברתית אשר במסגרתה מנסים להוביל שינויים חברתיים במגוון תחומים. אזרחות פעילה שמטרתה לחולל שינוי בחברה.
בפעילות זו יתאפשר לתלמידים להכיר חלק מהמרכיבים של קמפיין: להבין את מטרותיו ואת קהל היעד, לזהות את המסרים ואת דרכי הפעולה, ואף להציע רעיונות לשיפור הקמפיין.
- צפייה בסרטון הקמפיין מהקישור (דקה וחצי):
https://youtu.be/PEnlKXr96Kc
(תוכלו למצוא את הסרטון גם בחיפוש בגוגל של הביטוי “קמפיין חברתי לעמותת צעדים קטנים״)
- דיון במליאה:
ניתוח הקמפיין באמצעות השאלות הבאות:- במה עוסק הקמפיין?
- מהן מטרות הקמפיין?
- מי קהל היעד של הקמפיין, למי הוא פונה?
- מהן דרכי הפעולה של הקמפיין, באיזה דרכים הוא משתמש כדי להעביר את המסר/ים?
[הקמפיין עוסק בעמותת צעדים קטנים למען חולי ניוון שרירים. מטרתו לגייס תרומות לעמותה והוא פונה לתורמים פוטנציאליים. המסר מועבר באמצעות חיבור לסיפור המרגש על הקשיים של הילד החולה והחברות שלו עם הכלב המסייע לו.]
עבודה בזוגות:
- כל זוג ירשום רעיונות אשר יוכלו לדעתם לעזור לקמפיין החברתי שהוצג בסרטון להצליח.
- מקרינים את המרחב שהוכן מראש ב- Answer Garden (הנחיות בנספח 2) ואת קוד ה QR למרחב.
- נציג/ה מכל זוג יסרוק בעזרת הטלפון הנייד את קוד ה- QR ויקליד לשורה שנפתחה, בזה אחר זה, את הרעיונות שרשמו.
שימו לב: יש לרשום כל רעיון בנפרד, בניסוח של 1-4 מילים, וללחוץ על כפתור Submit לאחר כל רעיון.
כל הרעיונות של הזוגות יופיעו על הלוח כ”ענן מילים”.
רעיונות הרשומים באותיות גדולות ובכתב מודגש הם כאלו שהוצעו על ידי מספר גדול של זוגות.
עזרים:
לפני השיעור יש לפתוח מרחב ב Answer Garden לפי ההנחיות בנספח 2.
בפעילות זו כל קבוצה תבחר קמפיין חברתי בנושא שמעניין אותה, מתוך רשימת קמפיינים שתוצג בכיתה. כל קבוצה תחקור את הקמפיין שבחרה ותציג אותו כחלק ממשחק כיתתי.
- נציג מספר דוגמאות של נושאים אפשריים לקמפיינים חברתיים:
- זיהום אוויר
- מניעת שימוש בפלסטיק חד פעמי
- מניעת שימוש בשקיות ניילון
- עזרה לאוכלוסיות מוחלשות (קשישים, נוער במצוקה, משפחות נזקקות)
- לחץ חברתי
עבודה בקבוצות:
- כל קבוצה תקבל דף פעילות “מתחברים לקמפיין חברתי” (נספח 3), ובו רשימה של קמפיינים חברתיים בנושאים שהוצגו וקישורים לסרטונים מתאימים.
(בנספח 4 תמצאו רקע למד”צ/מורה לגבי כל אחד מהקמפיינים החברתיים האלו). - כל קבוצה תבחר קמפיין חברתי שמעניין אותה מתוך הטבלה.
- הקבוצה תחקור במשך 10 דקות את הקמפיין החברתי שבחרה ותאסוף עליו כמה שיותר מידע (מומלץ לחפש מידע נוסף ברשת האינטרנט ולהיעזר בשאלות לניתוח קמפיין).
משחק כיתתי להצגת הקמפיינים החברתיים:
כל קבוצה תציג את הקמפיין שחקרה באחת משתי מתודות משחק.
- כל קבוצה תקבל בהגרלה פתק (נספח 5) ובו הנחיות למשחק שישמש אותה להצגת הקמפיין שחקרה. המשחקים הם:
- פנטומימה
- מענה על שאלות כן/לא
הנחיות להצגה בפנטומימה:
- על חברי הקבוצה להציג בפני הכיתה את הקמפיין שבחרו תוך שימוש רק בפנטומימה וללא שימוש במילים ו/או קולות.
- משך זמן ההצגה 4 דקות.
- במהלך הפנטומימה, תלמידי הכיתה ינסו לזהות כמה שיותר פרטים על הקמפיין. כל תלמיד יכול להכריז בקול וחברי הקבוצה יכולים להגיב רק בפנטומימה.
- בתום הזמן חברי הקבוצה יוכלו להציג במשך עד דקה 1 מידע נוסף על הקמפיין שבחרו.
הנחיות למשחק שאלות כן/לא:
- על חברי הקבוצה נדרש לשלוט היטב במידע אודות הקמפיין שלהם.
- במהלך המשחק תלמידי הכיתה יציגו שאלות לחברי הקבוצה, במטרה לגלות כמה שיותר פרטים על הקמפיין.
- חברי הקבוצה נדרשים לענות על שאלות חבריהם לכיתה רק כן או לא.
- משך זמן המשחק 4 דקות.
- בתום הזמן חברי הקבוצה יוכלו להציג במשך עד דקה 1 מידע נוסף על הקמפיין שבחרו.
עזרים:
- לכל קבוצה: דף פעילות “מתחברים לקמפיין חברתי” מודפס מנספח 3.
- לכל הכיתה: דף הגרלת משחק מודפס מנספח 5, לחתוך על הקוים, לקפל כל פתק, לשים בשקית או קופסה שתשמש להגרלה.
אחד הגורמים החשובים להצלחה של קמפיין הוא חשיפה רחבה שלו, כלומר להגיע לציבור רחב ככל האפשר. איך עושים זאת?
- דיון במליאה: התלמידים יציעו דרכים וכלים להפצה נרחבת של קמפיין חברתי.
נתחיל שלב זה במשחק קצר לזיהוי לוגואים של רשתות חברתיות שונות.
- עבודה בזוגות: כל זוג יקבל דף פעילות “זהו את הלוגו” (נספח 6).
- על כל זוג לנסות לזהות במהירות האפשרית כמה שיותר לוגואים המוצגים בפניהם בזמן של עד 5 דקות.
- על כל זוג לרשום את שמו של הארגון בצמוד למספר הלוגו.
- בסיום המשחק הקצר נציג את התשובות מהמצגת.
- שאלה במליאה: מה משותף לכל הלוגואים?
כל הלוגואים הם של רשתות חברתיות מקוונות.
מהי רשת חברתית מקוונת?
רשת חברתית היא המקום בו אנשים מתאגדים לצורך שיתוף תוכן, להכיר אנשים נוספים וגם לפתח עסקים, יחסי ציבור, שיווק ומכירות.
הרשתות החברתיות כפלטפורמות לשיוווק הן בעלות כוח רב ועוצמה מהסיבות הבאות:
- ריבוי המשתמשים אשר נחשפים לתכנים.
- זמינות התכנים המשתנה על בסיס יומי.
- מידע רב הנצבר ברשתות ונשלט ע”י גולשים.
(בנספח 7 תמצאו רקע בנושא רשתות חברתיות ומאפייניהן)
עזרים:
לכל זוג: דף פעילות “זהו את הלוגו” מודפס מנספח 5.
בשלב זה של הפעילות, על התלמידים להתנסות בהכנת תוכן לקמפיין ב- 2 רשתות חברתיות שונות.
עבודה בקבוצות:
- על כל קבוצה לבחור יחדיו 2 ערוצי פרסום מרשימת הרשתות החברתיות.
- לחקור את דרכי הפעולה של 2 ערוצי פרסום והבנת האופן בו מוצג התוכן בכל רשת חברתית.
ניתן להיעזר בקריטריונים המוצגים בוויקיפדיה בערך של “מאפייני מערכות הקשרים ברשת החברתית” ובקישור רשתות חברתיות .
[https://tinyurl.com/yyl33yxr]
- ליצור תוכן חדש המתאים להפצת הקמפיין שחקרו בשלב 4.
- בסיום על כל הכיתה להציג תערוכה כיתתית וירטואלית משותפת, בה יוצגו התכנים שנוצרו לקמפיינים השונים. מומלץ להשתמש במצגת ולהציג כל קמפיין בשקף נפרד.
אופציה נוספת למתקדמים: הכנת תערוכה וירטואלית של קמפיינים באמצעות היישום artsteps.
בפעילות זו:
- הכרנו מה מייחד קמפיינים חברתיים – קמפיינים בעלי מעורבות חברתית אקטיבית אשר נועדה להוביל שינויים חברתיים במגוון תחומים.
- התנסנו בכתיבת תכנים בהתאם לסוגי רשתות חברתיות שונות.