הקדמה
כולנו רוצים להיות בריאים ככל האפשר, אך עד כמה זה בשליטתנו? הבריאות שלנו מושפעת מהתנאים ההתחלתיים שאיתם נולדנו וגם מהתנאים הסביבתיים או מפציעות המתרחשות מסיבות שונות. אולם הבריאות שלנו מושפעת גם מההתנהגות שלנו ומהבחירות שאנו עושים. אוכל בריא ומגוון, שתיה מספקת, פעילות גופנית מותאמת ושינה משמעותית הם הדברים העיקריים שאנחנו יכולים לעשות כדי לדאוג לעצמנו ולתמוך בבריאות טובה.
בפעילות זאת נתמקד בנחיצות השינה לבריאות. נתעמק בהשפעת השינה על בריאותנו, ונכיר את השפעותיה השונות על הגוף. בעולם של עודף מידע, שבו יש גם הרבה עצות לא מבוססות, נאפשר לתלמידים להיחשף למקורות מידע אמינים בנושא. נבקש מהם ליצור תוצר המעביר מסר אמין וממוקד בנושא השפעות חוסר השינה וחשיבות השינה, המיועד לעודד שינה מספקת בקרב בני נוער.
מטרות:
- התלמידים יחשפו להשפעות שונות של חוסר השינה על חיינו.
- התלמידים יחקרו היבטים שונים של השפעת חוסר השינה, מתוך מקורות מידע מגוונים.
- התלמידים יזהו מידע רלוונטי מתוך מקורות מידע.
- התלמידים יבחנו את מספר שעות השינה שלהם בהשוואה לשעות השינה המומלצות.
- התלמידים יכינו תוצר המעביר מסר לעידוד שינה מספקת בקרב בני נוער.
שימו לב:
במידת האפשר מומלץ לקיים את השיעור על פני שתי שעות לימוד רצופות.
להכין מראש:
- מקרן מחובר למחשב וקובץ המצגת.
- טופס Google Forms עם 3 שאלות הסקר המופיעות בסעיף 3 במערך. יש להוסיף למצגת קישור או QR לגישה לטופס וקישור לצפייה בגרף התשובות לסקר.
- לכל קבוצה: דף הפעילות המתאים לנושא של הקבוצה (נספח 2). יש להדפיס עותק לכל זוג בקבוצה.
- מומלץ להדפיס לכל קבוצה גם את המאמרים מתוך הקישורים המופיעים בדף הפעילות שלה.
מאפייני השיעור
משך זמן
90 דק’
גיל
ז’ – י’
התאמה לתחומי דעת
גוף האדם: המח, המערכת החיסונית
ידע מוקדם
לא נדרש
מושגים מרכזיים
שינה, השפעת שינה על הגוף, שעות שינה
מיומנויות נלמדות
הפקת מידע מטקסט מידעי, עבודה בזוגות, עבודה בקבוצה, ניסוח מסר, הצגת מידע באופן יצירתי
מהלך הפעילות
בפעילות זאת נבין שניתן להסיק על חשיבות השינה מתוך העובדה שכל החיות בטבע ישנות, אפילו כאלה שהשינה מסוכנת להן.
- הקרנה של אחד משני הסרטונים הבאים:
- סרטון עם מידע מעניין על השינה של יצורים ימיים (1:51 דקות), הסרטון עם קצת טקסט באנגלית.
Sleepin’ With The Fishes – Fascinating Ways Animals Rest Underwater - סרטון של חיות שונות נרדמות/ישנות/מתעוררות(3:12 דקות)
Cutest Sleepy Animals Compilation
הערה: אם לא ניתן להקרין סרטון, אפשר להראות תמונות מתוך:
16 Weird Sleep Habits in the Animal World
- דיון קצר בכיתה:
- מה משותף לכל החיות שישנות?
- מה ניתן ללמוד מכך שכל החיות ישנות, למרות שזה חושף אותן לסכנות?
נקודות שצריכות לעלות בדיון:
- אצל כל החיות שישנות השרירים רפויים, החושים פחות פעילים.
- העובדה שהחיות ישנות, למרות שזה גורם להן להיות חשופות לסכנות, מוכיחה שהשינה ממש חשובה לבריאותן. אחרת, חיות שהיו מוותרות על השינה היו שורדות יותר מאלה שישנות, והיינו רואים יותר חיות שאינן ישנות מאשר חיות שישנות.
- מהעובדה שכל החיות ישנות, גם כאלה שיש להן מח קטן או לא מפותח, אנחנו יכולים ללמוד שמדובר בתכונה מאד בסיסית וקדומה בעולם החי.
אנו מבינים מכך ששינה זה דבר נחוץ.
עזרים:
- מחשב עם חיבור לאינטרנט ולמקרן
- קובץ המצגת
אנו יודעים כי מחסור בשינה גורם לפגיעה בעירנות, דבר שיכול לגרום לנו להיות חשופים יותר לתאונות. לא כולם יודעים שבעייפות קיצונית אנשים נרדמים בלי להיות מודעים לזה, לזמנים מאד קצרים של כמה שניות.
בנוסף לכך שהשינה מאפשרת לנו להיות עירניים, השינה גם שומרת עלינו בריאים גופנית ונפשית.
מסתבר שהשינה מווסתת ומייצבת מערכות רבות בגוף:
- בטווח הקצר: שינה מאפשרת פעילות עירנית, משפרת מצב רוח, מאפשרת ריכוז וזמן תגובה סבירים, ומאפשרת להתמודד עם קשיים המשפיעים על מצב הרוח.
- בטווח הרחוק: שינה מונעת תחלואה של מערכת כלי הדם והלב ומחזקת את המערכת החיסונית. פגיעה בשינה לאורך זמן עלולה גם לגרום למחלות כרוניות כמו סוכרת סוג 2 (תנגודת לאינסולין), יתר לחץ דם, טרשת עורקים ודיכאון.
בפעילות זאת נשווה את מספר שעות השינה שאנו ישנים להמלצות השינה המקובלות לגילנו.
- התלמידים יענו על 3 שאלות בסקר ממוחשב:
- “כמה שעות אתם ישנים ברצף בלילה?”
- “כמה שעות אתם ישנים ביממה?”
- “כמה שעות לדעתכם צריך לישון בגילכם?”
- לאחר שכל התלמידים עונים על הסקר יש להציג בכיתה את התשובות כגרפים, ולהשוות את התשובות של התלמידים להמלצות המתאימות לגילם על פי “מחשבון מדדי בריאות“ בקישור: https://eatsmart.ort.org.il/heb/calc/
במחשבון זה ניתן לראות המלצות למדדים שונים הקשורים לבריאות, בהם גם שעות השינה המומלצות לכל קבוצת גיל.
- כל תלמיד יזין למחשבון מדדי הבריאות את הגיל ואת מספר שעות השינה (אם ירצה יוכל להזין גם את המדדים האחרים), ויבדוק האם הוא ישן מספיק בהשוואה להמלצות.
- ניתן גם להציג את טבלת המלצות השינה של איגוד השינה הלאומי של ארצות הברית לגילאים השונים (ראו נספח 1).
האם אתם ישנים מספיק?
חוסר שינה נגרם לא רק אם מפספסים לילה של שינה, יכול להיות גם חסך שינה מצטבר. חסך קל של שעה או שעתיים במשך ימים אחדים עלול לפגוע בתפקוד בצורה דומה לאובדן שינה של לילה שלם.
עזרים:
להכין מראש טופס גוגל Google Forms עם 3 שאלות הסקר.
להכין קוד QR לסקר ולשלב אותו במצגת, או להעביר בשיעור את הקישור לסקר ישירות לתלמידים (דרך המשוב או קבוצת וואטסאפ כיתתית).להכין מראש לינק לצפייה בגרף התשובות לאחר ההצבעה.
בפתיחת פעילות זו נציג סיפור מסגרת:
מדענים מעוניינים לשכנע בני נוער לישון מספיק. הם שמעו שתלמידי הכיתה רוצים ליזום פעילות בקהילה בנושא שמירה על הבריאות, ולכן החליטו לפנות אליהם ולבקש את עזרתם. על התלמידים ליצור תוצר שיעביר מסר ברור ומובן לבני גילם, כדי להבהיר להם למה חשוב לישון מספיק שעות.
המדענים יודעים שברשת אפשר למצוא הרבה מאוד מידע לא אמין, ולכן הם יספקו לתלמידי הכיתה חומרי מידע אמינים, עליהם יוכלו לבסס את התוצרים שלכם.
הערה למדריך: מכיוון שיש בסיפור אלמנטים אמיתיים, חשוב להבהיר שזהו רק סיפור, והכיתה תתנהל לפיו עד סוף השיעור.
התלמידים יחולקו ל-6 קבוצות, כל קבוצה תקבל נושא הקשור לשינה (3 נושאים, כל 2 קבוצות יקבלו את אותו נושא). הנושאים הם:
- השפעת השינה על המח: מצב רוח, יצירתיות וזיכרון
- השפעת השינה על המח: ריכוז ותאונות
- השפעת השינה על המערכת החיסונית והבריאות
כל קבוצה תקבל מ”המדענים” סרטונים ומאמרים אמינים בנושא השינה שכוללים גם תוכן הקשור לנושא שלהם. הבקשה של המדענים היא שהקבוצות יכינו מתוך החומרים האלה תוצר שיעביר מסר ברור בעל אופי יותר מונגש לציבור. חשוב שהמסר יכיל מידע מבוסס מדעית, אך לא ירגיש כמו מאמר או הרצאה מדעית, אלא יהיה סיפורי/מצחיק/מעניין בדרך כלשהי ויהיה בצורת סרטון/מערכון/שיר/קומיקס.
כל קבוצה תקבל עד דקה וחצי להציג את התוצרים שלה.
עבודה בקבוצות:
- כל קבוצה תקבל מהמד”צ/מורה את הנושא בו היא תעסוק, מתוך 3 הנושאים המפורטים למעלה.
- כל קבוצה תקבל מספר עותקים מדף הפעילות המתאים לנושא שלה (עותק לכל זוג). בדף הפעילות (נספח 2) יש רשימת מקורות מידע מהימנים: מאמרים ו/או סרטוני TED-ED הכוללים גם מידע על הנושא של הקבוצה.
הקבוצה תעבוד לפי השלבים הבאים:
- על הקבוצה להתחלק לזוגות, כך שיספיקו לעבור על כמה שיותר מקורות מידע. כל זוג יבחר אחד או שניים ממקורות המידע, וביחד יקרא את המאמרים ו/או יצפה בסרטונים.
על הזוג לזהות ביחד מה מתוך החומרים במקורות המידע שבחרו רלוונטי לנושא של הקבוצה, ולרשום זאת לעצמם. שימו לב שמדובר במשימת איסוף מידע [כ-10 דקות]. - כל זוג יבחר מתוך הנקודות שזיהו את הנקודות החשובות והמעניינות ביותר בעיניהם וינמק את הבחירה [כ-5 דקות].
- הקבוצה תתאסף ומתוך הנקודות החשובות והמעניינות שיציגו הזוגות השונים, ינסחו מסר שהם חושבים שיעודד שינה מספקת בקרב בני גילם [כ-5 דקות].
- הקבוצה תיצור ביחד תוצר המיועד לבני גילם שמעביר את המסר (סרטון קצר, מערכון, שיר, קומיקס) [כ-25 דקות].
בחלק האחרון של נספח 2 מרוכזים עבור המד”צ/מורה מקורות המידע של הקבוצות השונות וסיכום תוכן המאמרים והסרטונים בכל נושא.
עזרים:
דף הפעילות המתאים לנושא של הקבוצה (נספח 2). יש להדפיס עותק לכל זוג בקבוצה.
מומלץ להדפיס לכל קבוצה גם את המאמרים מתוך הקישורים המופיעים בדף הפעילות שלה.
כל קבוצה תציג את התוצר שלה בפני הכיתה.
לכל קבוצה מוקצבת דקה וחצי להצגה.
לסיום נציג מספר עצות לשינה טובה:
- התאימו את התנאים בחדר לפני השינה: דאגו שיהיה חשוך ומעט קריר.
- הפחיתו את כמות החשיפה שלכם לאור כחצי שעה לפני שאתם נכנסים למיטה.
- הגדילו את החשיפה שלכם לאור בבוקר, כדי לכוון את השעון הביולוגי שלכם.
- כבו את הטלפונים הסלולריים, את המחשבים וכל דבר אחר שיכול להשאיר אתכם עירניים. מומלץ שלא יהיו כלל טלויזיה ומחשב בחדר השינה.
- הצמדו לשגרת שעות שינה קבועה ככל האפשר במהלך השבוע.
- הימנעו משתיית קפה אחרי ארוחת הצהריים ומארוחת ערב כבדה מדי.
- הימנעו משימוש בטבק ובאלכוהול.
- בצעו פעילות גופנית במהלך היום (אך לא בשעות שלפני השינה).
- נסו לבצע מדיטציה לפני השינה, היא מאפשרת להיכנס למצב ביניים בין עירות לשינה ולעבור בצורה חלקה יותר למצב שינה.