הקדמה
כולנו מבינים כי אוכל חיוני לקיום שלנו וכי שמירה על תזונה מאוזנת תורמת לבריאותנו. יחד עם זאת וחשוב לא פחות – אוכל הוא גם מקור להנאה. כיצד ניתן לשלב את המלצות התזונה עם הרצון הטבעי ליהנות מארוחה טעימה ונעימה לעין?
המלצות התזונה מתייחסות, בין היתר, לשילוב קבוצות המזון השונות בתזונה שלנו ולצריכה מאוזנת מכל קבוצה. כיצד נוכל לתכנן את את הארוחות שלנו כך שיתאימו להמלצות התזונה? אחת הדרכים לעשות זאת היא להשתמש במודל “הצלחת שלי” אשר מציג המלצות תזונה בצורה וויזואלית ופשוטה יחסית ליישום. מודל זה משמש במספר מדינות בעולם להצגה של המלצות תזונה, למשל: ארצות הברית, בריטניה, קנדה וסינגפור.
בפעילות זו יתבקשו התלמידים לתכנן ארוחות לקפיטריה של בית הספר, מתוך הבנה כי מרבית הקפיטריות בבתי הספר מגישות כיום מוצרי מזון שלא מאפשרים ליצור ארוחה מאוזנת ובריאה. התלמידים יתנסו בתכנון ובעיצוב של ארוחות טעימות המתאימות להמלצות התזונה, תוך שמירה על ניראות ואסתטיקה אשר תורמים להנאה מהאוכל. פעילות זו תאפשר לתלמידים לתרגל כיצד ניתן ליישם את המלצות התזונה בחיי היומיום שלהם ולהפעיל חשיבה ביקורתית כאשר הם בוחרים את הארוחות שהם קונים או מכינים.
להכין מראש:
- לכל השיעור: מחשב מחובר לאינטרנט, מצגת השיעור ומקרן.
- לכל קבוצה:
- דף פעילות “הגשת הצעה לתחרות ארוחות בקפיטריה” (נספח 1).
- ארבע כרטיסיות מידע (דגנים, חלבונים, ירקות, פירות) (נספח 2), רצוי להדפיס בצבע.
- כתב חידה גזור מראש לפי הסימונים (נספח 3).
מאפייני השיעור
משך זמן
90 דק’
גיל
ז’ – י’
התאמה לתחומי דעת
מרכיבי המזון, מדעי התזונה
ידע מוקדם
לא נדרש
מושגים מרכזיים
המלצות תזונה, קבוצות המזון: דגנים, חלבונים, ירקות ופירות.
מיומנויות נלמדות
חשיבה ביקורתית, יצירתיות, הצגת מידע.
מהלך הפעילות
בפעילות הפתיחה נציג את סיפור המסגרת של השיעור: השתתפות בתחרות תכנון ארוחות לקפיטריה של בית ספר. כל קבוצה תתכנן ארוחה שתהווה בסיס להמשך הפעילות.
- הצגת סיפור המסגרת: בבתי ספר רבים התפריט בקפיטריה כולל בעיקר מוצרי מזון כמו בורקס, קרואסון, נקניקיה בלחמניה, צ’יפס וכדומה. במספר בתי ספר החליטו להוסיף לתפריט הקפיטריה אפשרות של ארוחות מלאות ומגוונות, אותן יתכננו ויבחרו קבוצות של תלמידים.
תלמידי הכיתה נבחרו להשתתף בתחרות קבוצתית לתכנון הארוחות שיוגשו בקפיטריה.
הארוחות צריכות לענות על כל הדרישות בהתאם לשלבי התחרות שיוצגו בהמשך.
- הצגת השלב הראשון: יש להכין הצעה לארוחה טעימה שתלמידים ירצו להזמין ויהנו לאכול.
עבודה בקבוצות (מומלץ 4 תלמידים בקבוצה):
- כל קבוצה תתכנן ארוחה לקפיטריה אשר לדעתם היא ארוחה טעימה שתלמידים ירצו להזמין ולאכול. הארוחה יכולה לכלול גם שתייה וקינוח.
- ניתן (אך לא חובה) להחליט על נושא מאפיין לארוחה, למשל: ארוחת עמים, ארוחה צמחונית, ארוחה לספורטאים או כל מאפיין אחר.
- יש לרשום מה כוללת הארוחה בדף הגשת ההצעה – שלב 1 (נספח 1).
- בהתאם לזמן, כל קבוצה תציג בקצרה לכיתה את הארוחה שתכננה.
עזרים:
לכל קבוצה: דף פעילות מודפס “הגשת הצעה לתחרות ארוחות בקפיטריה” (נספח 1).
בפעילות זו נוודא כי הארוחות שאנו מתכננים כוללות את ארבע קבוצות המזון העיקריות.
- הצגת השלב השני: ועדת התחרות הודיעה כי כל הצעת ארוחה המוגשת לתחרות צריכה לכלול מרכיבים מכל קבוצות המזון העיקריות: דגנים, חלבונים, ירקות ופירות.
עבודה בקבוצות:
- כל קבוצה תקבל 4 כרטיסיות מידע, כרטיסייה לכל קבוצת מזון (נספח 2).
מומלץ לחלק את הכרטיסיות בין חברי הקבוצה כך שכל תלמיד, או כל זוג, יהיו אחראים להכיר את אחת מקבוצות המזון.
- כל חבר קבוצה ילמד את המידע בכרטיסיה שקיבל, מידע זה ישמש את הקבוצות במשימה בהמשך.
- כל קבוצה תבדוק אם הארוחה שהציעה בשלב הראשון מכילה מרכיבים מכל ארבע קבוצות המזון.
אם לא, על הקבוצה להוסיף לארוחה מרכיבים בהתאם. - יש לרשום מה כוללת הצעת הארוחה המעודכנת בדף הגשת ההצעה – שלב 2.
עזרים:
לכל קבוצה:
4 כרטיסיות מידע (דגנים, חלבונים, ירקות, פירות) מודפסות מנספח 2.
רצוי להדפיס בצבע.
- כל קבוצה תקבל כתב חידה הכולל איור וארבעה תשבצים (נספח 3). על הקבוצה לעבוד ביחד לפתור את כתב החידה ולגלות מהן המלצות התזונה של מודל “הצלחת שלי”. ניתן להכריז על תחרות: איזו קבוצה תסיים ראשונה לפתור את כתב החידה?
- הקבוצה שסיימה ראשונה לפתור את כתב החידה תציג לכיתה את הפתרון שלה.
- הצגת מודל “הצלחת שלי” שפותח באוניברסיטת הרווארד בארצות הברית (מופיע גם באיור בנספח 4 ובמצגת).
- ירקות ופירות מהווים כחצי מהארוחה. מומלץ לאכול יותר ירקות מאשר פירות. חשוב לאכול מגוון של ירקות ופירות מצבעים שונים, כך שהארוחה תכלול יותר סוגים של ויטמנים ומינרלים וגם תראה מזמינה יותר.
- דגנים ומזונות העשויים מדגנים מהווים כרבע מהארוחה. רצוי לבחור במוצרי מזון מדגנים מלאים, כלומר מוצרים שהוכנו מדגנים הכוללים את הקליפה שלהם.
- מוצרים עשירים בחלבונים מהווים כרבע מהארוחה. מומלץ לבחור במוצרים בריאים: להרבות בקטניות ולהמעיט באכילה של בשר אדום (המכיל כמות גבוהה של שומן רווי) ובשר מעובד.
- השתייה המומלצת היא מים.
- כדאי להשתמש בשמנים בריאים, למשל שמן קנולה או שמן זית.
- מודל “הצלחת שלי” מציג את המלצות התזונה בתמונה, וכך פשוט יותר ליישם את ההמלצות בכל ארוחה.
- המלצות התזונה במודל “הצלחת שלי” דומות להמלצות התזונה המוכרות לנו: פירמידת המזון והמלצות תזונה ים תיכונית (תמונות במצגת ובנספח לפעילות “שפת הסימנים” בקישור: https://eatsmart.ort.org.il/heb/sfat-hasomanim/).
- לכל קבוצה: כתב חידה מודפס מנספח 3
בפעילות זו הקבוצות יבדקו אם הארוחות שתכננו מתאימות למודל “הצלחת שלי”, ויתקנו אותן בהתאם אם נדרש.
הצגת השלב השלישי: ועדת התחרות החליטה שכל הצעות הארוחה שיוגשו לתחרות צריכות להתאים להמלצות התזונה של מודל “הצלחת שלי”.
עבודה בקבוצות (5 דקות):
- כל קבוצה תבדוק אם הארוחה שתכננה מתאימה למודל “הצלחת שלי”. אם לא, על הקבוצה לתקן את הצעת הארוחה שלה בהתאם.
- יש לרשום מה תכלול הצעת הארוחה הסופית, לאחר התיקונים, בדף הגשת ההצעה – שלב 3.
- מומלץ לתכנן איך תיראה הארוחה ולהוסיף איור ראשוני שלה.
אוכל חיוני לקיום שלנו, ושמירה על תזונה מאוזנת תורמת לבריאותנו. אבל חשוב לזכור כי אוכל הוא גם מקור להנאה. יש חשיבות לטעם, לריח ולמראה של האוכל. בשלב האחרון של הפעילות כל קבוצה תציג בצורה ויזואלית את הארוחה שתכננה, תוך התייחסות גם לנראות ולאסתטיקה של הארוחה.
- הצגת השלב הרביעי: על כל קבוצה להציג בפני ועדת התחרות את הארוחה שתכננה כולל תמונה והסבר קצר. יש חשיבות רבה למראה של הארוחה.
עבודה בקבוצות (30 דקות):
- כל קבוצה תכין תמונה של הארוחה שתכננה:
- הארוחה לא חייבת להיות בצלחת אחת ואין צורך לחלק את האוכל לאזורים לפי קבוצות המזון.
- הארוחה צריכה להתאים לדרישות שהוגדרו: לכלול מרכיבים מכל ארבע קבוצות המזון, ביחסים מתאימים למודל “הצלחת שלי”.
- תמונת הארוחה חייבת לכלול 5 כתוביות שמציגות את מרכיבי הארוחה: ירקות, פירות, דגנים, חלבון, שתייה.
- את התמונה אפשר לצייר, לצלם, להדביק כקולאז’ מתמונות מודפסות או ממגזינים, להכין במחשב או כל דרך יצירתית אחרת.
- כל קבוצה תתכנן הסבר של עד דקה אחת על הארוחה. ניתן להיעזר במצגת, לצלם סרטון עם קריינות או כל דרך אחרת שתבחר הקבוצה.
במליאה (10 דקות):
- כל קבוצה תציג בפני הכיתה את תמונת הארוחה שלה ואת ההסבר שהכינה.
זמן ההצגה של כל קבוצה הוא עד דקה אחת. יש להקפיד על הזמנים.
עזרים:
מגזינים ופרסומים עם תמונות של אוכל
ציוד יצירה
מודל הצלחת שלי הוא המלצה ליחס בין קבוצות המזון בכל ארוחה. בנוסף לכך, קיימות גם המלצות תזונה לכמות הירקות, הפירות והמים בכל יום.
“מחשבון מדדי בריאות“ בקישור: https://eatsmart.ort.org.il/heb/calc/
מציג המלצות למדדים שונים הקשורים לבריאות, בהם גם הצריכה המומלצת של ירקות, פירות ומים.
האם אנו אוכלים מספיק ירקות ופירות ושותים מספיק מים?
כל תלמיד יזין למחשבון הבריאות את הגיל, את מספר מנות הפרי והירק שהוא אוכל ביום ואת מספר כוסות המים שהוא שותה ביום, ויבדוק האם כמויות אלו מתאימות להמלצות.
לסיכום, נדגיש כי אפשר בכל יום ובכל ארוחה, להשתדל לבחור בארוחה מאוזנת, בריאה וטעימה.
לא כל ארוחה חייבת להיות מחולקת בדיוק לפי מודל הצלחת, אבל חשוב לשים לב שהתזונה הכוללת שלנו לאורך היום מתאימה להמלצות התזונה:
- לאכול מגוון מאכלים מכל קבוצות המזון.
- להשתדל לשמור על יחס נכון בין קבוצות המזון.
- להעדיף דגנים מלאים, חלבונים בריאים, שמנים בריאים, ושתייה של מים.
- לבחור אוכל שאוהבים, להגיש אותו בצורה יפה ולהנות מהאוכל.
לסיום הפעילות תוכלו לצפות בסרטון מהקישור הבא, אשר מציג ארוחות שמקובל לאכול בבית הספר במדינות שונות בעולם:
https://www.youtube.com/watch?v=Po0O9tRXCyA
האם הארוחות המוצגות מתאימות למודל הצלחת שלי?