הקדמה
תזונה נכונה ומודעת היא אחד הגורמים החשובים לשמירה על הבריאות, בשילוב עם גורמים נוספים כמו פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים רגוע.
כיצד נוכל לקבל החלטות נבונות בבחירת התזונה שלנו? לשם כך עלינו להכיר ולהבין את המידע הרב המופיע על גבי אריזות המזון, ולקשר אותו להמלצות התזונה הקיימות.
בפעילות זו התלמידים יכירו את דרכי הייצוג השונות של המידע המופיע על גבי אריזות המזון: איורים, רשימת רכיבים, וטבלת סימונים תזונתיים. הם יכירו את המלצות התזונה המקובלות ויתבססו עליהן כדי לתכנן ולעצב בעצמם סימוני מזון מאויירים, בעזרתם ניתן יהיה לעורר מודעות של האוכלוסייה להיבט תזונתי מסוים של מוצרי מזון.
פעילות זו תאפשר לתלמידים להבין את הבסיס לתזונה מודעת: אכילה במידה ממגוון של מוצרי מזון ואחריות אישית בבחירה של המזונות המרכיבים את התזונה שלנו.
מטרות:
- התלמידים יכירו דרכים שונות המשמשות לייצוג מידע על גבי אריזות מזון: רשימה, טבלה ואיורים, ויתנסו בהפקת המידע הרלוונטי עבורם.
- התלמידים יתנסו בתכנון ובעיצוב סימוני מזון מאויירים, בהתאם להמלצות התזונה המקובלות.
- התלמידים יבינו את המשמעות ואת החשיבות של תזונה מודעת.
להכין מראש:
- מחשב מחובר לאינטרנט ולמקרן וקובץ המצגת.
- לכל קבוצה 3-2 אריזות מזון עליהן יש לפחות סימן אדום אחד (שומן רווי, סוכר או נתרן) ואריזה אחת עליה יש סימון ירוק. אפשר לבקש מראש מהתלמידים להביא אריזות מהבית.
- דפים וצבעים
רקע תיאורטי והרחבה למד”צים ולמורים:
סוגי שומנים (ד”ר אבי סאייג):
מאפייני השיעור
משך זמן
90 דק’
גיל
ז’ – י’
התאמה לתחומי דעת
מרכיבי המזון, מדעי התזונה
ידע מוקדם
מרכיבי המזון: פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים
מושגים מרכזיים
סימון מזון, סוכר, נתרן, שומן רווי, המלצות תזונה, תזונה מודעת
מיומנויות נלמדות
חשיבה ביקורתית, יצירתיות, ייצוג מידע בדרכים מגוונות, הפקת מידע מטקסט, מאיור ומטבלה
מהלך הפעילות
- צפייה משותפת בסרטון מהקישור:

- על כל תלמיד לרשום כמה שיותר מוצרי מזון אותם הוא זוכר שראה בסרטון.
- ציוות לזוגות: על כל זוג למיין את מוצרי המזון שרשמו לשתי קבוצות: מזון בריא ומזון לא בריא, בהתאם לשיקול דעתם.
- דיון במליאה: התלמידים יציינו איזה סוגים של מזון נחשבים לדעתם לבריאים. יש לנסות לציין סוגי מזון ולא שמות של מזונות מסוימים (למשל פירות טריים ולא בננה, תפוח וכד’). מוצרי מזון הנחשבים בריאים הם לדוגמה: פירות וירקות, מוצרי חלב, מזון טרי, מזון לא מעובד, לא מתוק, ללא שומן, מכיל הרבה חלבון, מכיל מעט שומן, מכיל מעט סוכר, מכיל מעט מלח, לא מטוגן ועוד.
- סיכום ביניים: חלק ממוצרי המזון מכילים יותר רכיבים התורמים לבריאות ואילו חלקם מכילים יותר רכיבים אשר צריכה של כמות גבוהה מהם עלולה להזיק לבריאות.
- מחשב, אינטרנט, מקרן ומצגת
בפעילות זו התלמידים ינסו להבין מסרים המועברים באמצעות “שפת האיורים”.
- התלמידים יתחלקו לקבוצות (5-3 תלמידים בקבוצה).
- כל קבוצה תקבל את דף הפעילות “מה אומרים האיורים?” (נספח 1).
בדף הפעילות מופיעים שלטים ועליהם איורים. - כל קבוצה תוסיף לכל אחד מהשלטים מלל, המתאים לדעתה לאיור (מותר ורצוי להיות יצירתיים ומקוריים).
- בסיום הזמן (5 דקות) הקבוצות יציגו את השלטים שהכינו.
הצגת התשובות הנכונות המופיעות במצגת. - סיכום ביניים: ניתן להציג את אותו המידע בדרכים שונות: במילים או באיורים. מידע מילולי יכול להיות מפורט יותר, אולם מידע באיור או ציור הוא לרוב בולט וקליט יותר, ומובן לדוברי שפות שונות.
עזרים:
לכל קבוצה דף פעילות “מה אומרים האיורים?” מודפס מנספח 1
בפעילות זו נלמד להכיר את הסימונים שעל אריזות המזון, כיצד מוצג בהם המידע ומה נוכל ללמוד מהם, כדי שנוכל לבחור מה לאכול וכמה, חשוב לדעת מה מכילים מוצרי המזון.
- כל קבוצה תקבל 2-3 אריזות מזון עליהן יש לפחות סימון אדום אחד מבין אלו המופיעים באיור ואריזה אחת עליה יש סימון ירוק:
- כל קבוצה תנסה למצוא על גבי האריזות כמה שיותר סימונים שיוכלו לעזור לנו לקבוע מה מכיל המזון ועד כמה הוא בריא.
- חלק מהקבוצות יציגו בפני המליאה את התשובות שלהן.
- סיכום ביניים :
סימוני המזון אותם ניתן למצוא על האריזות:
– רשימת הרכיבים: מתארת את כל הרכיבים שיש במוצר.
– טבלת סימון תזונתי: מציינת כמויות של מרכיבים מסוימים של המזון (חלקם נקראים גם אבות המזון) – פחמימות, שומנים, חלבונים ועוד.
– סימון אלרגנים: מציין את מרכיבי המוצר שעלולים להזיק לאנשים אשר אלרגיים אליהם
– סימונים אדומים: מציינים באיור ובמילים שמרכיב מסוים מצוי במזון בכמות גבוהה.
– הסימון הירוק: מציין שהמזון מתאים להמלצות התזונה של משרד הבריאות. - המידע על האריזות מוצג במילים, במספרים (בטבלת הסימון התזונתי) ובאיורים.
שאלה במליאה: איזה סימון ברור ובולט יותר לדעתכם ומדוע?
עזרים:
לכל קבוצה 2-3 אריזות מזון עליהן יש לפחות סימון אדום אחד (שומן רווי בכמות גבוהה, נתרן בכמות גבוהה או סוכר בכמות גבוהה)
ואריזה אחת עליה יש סימון ירוק, למשל קרטון חלב.
מומלץ לבקש מראש מהתלמידים להביא אריזות מזון מהבית.
פעילות זו מהווה הקניית ידע בנושאים שונים הקשורים לסימוני המזון הנמצאים על האריזות, בעזרת חידון הכולל 9 שאלות ומידע נוסף (הידעת). החידות, התשובות והמידע מופיעים בנספח 2.
- הצגת החידות מהמצגת.
- התלמידים יענו, על ידי הרמת יד, מה התשובה הנכונה לדעתם.
- לאחר כל שאלה תוצג התשובה מהשקופית הבאה וכן מידע “הידעתם?” המופיע לאחר חלק מהחידות.
שאלות במליאה בעקבות החידות:
- מדוע לדעתכם נבחר הצבע האדום לסימון מלח, סוכר או שומן רווי בכמות גבוהה?
- האם לדעתכם מותר לאכול מוצר שיש עליו סימון אדום.
עזרים:
קובץ המצגת
בפעילות זו כל קבוצה תתכנן ותעצב סימון מאויר לאריזות מזון, שמטרתו לעורר את תשומת הלב של הצרכנים לרכיב או להיבט חשוב, על פי בחירת הקבוצה.
- הצגת המלצות התזונה מהמצגת: המלצות תזונה ים תיכונית של משרד הבריאות ופירמידת המזון. יש לשים לב לסוגי המזון שמומלץ לצרוך בכמויות גבוהות יותר ואת אלו בהם מומלץ להמעיט.
- כל קבוצה תקבל דף מודפס של המלצות התזונה (נספח 3).
הנחיות לתלמידים:
- עיינו בדף המלצות התזונה. בחרו מרכיב או נושא אליו אתם רוצים לעורר מודעות של צרכני מזון.
- בחרו איור מתאים וצבעים מתאימים. תוכלו להוסיף גם מלל קצר וממוקד.
- איירו את הסימון במחשב או על דף נייר (יש להכין איור גדול מספיק שניתן יהיה להציג לכיתה)
- כל קבוצה תציג את סימון המזון שאיירה.
- תלמידי הכיתה ינסו להבין מה המסר בסימון. לאחר מכן הקבוצה תסביר את הסימון שהכינה.
לאחר הפעילות מומלץ לתלות בכיתה את איורי הסימונים שהכינו הקבוצות.
עזרים:
לכל קבוצה דף המלצות תזונה מודפס בצבע מנספח 3.
דפי A4, צבעים וטושים
סיכום: אוכלים חכם
- שאלה במליאה: האם מישהו יכול להציע מוצר מזון שלדעתו אסור בכלל לאכול אותו (לאדם בריא)?
- הסבר כי כל מוצר מזון מותר לאכילה, אחרת הוא לא היה מוגדר מוצר מזון.
התזונה שלנו מורכבת ממספר גדול של פריטי מזון שאנו אוכלים ושותים במהלך היום, במהלך השבוע ובמהלך החיים, ולכן יש חשיבות לאחריות אישית בבחירה של הרכב התזונה שלנו.
סיכום הדגשים לתזונה מודעת:
מגוון: אכילה של מגוון מוצרי מזון מסוגים שונים, כדי להשלים את כל הצרכים התזונתיים של הגוף.
כמות: התאמה של הכמויות של כל סוג מזון להמלצות התזונה ולצרכים האישיים (מידת הפעילות, רגישויות, העדפות טעם ועוד).
אחריות אישית: בחירה נבונה של המזונות המרכיבים את התזונה שלנו ומתן תשומת לב לסימוני המזון של האריזות על מנת לאפשר לנו לשמור על תזונה נכונה, בריאה ומהנה.
עזרים:
קובץ המצגת